Bergit Haugland: Vinkende engler – i fast og flytende form.

Etter studier i visuell kunst på Nansenskolen og to år på Einar Granum kunstfagskole presenterer Bergit Haugland arbeider med utgangspunkt i undersøkelser av ulike materialer; mosaikk, leire, grafikk, akvarell og akrylmaleri. Organiske former og materialenes særegenheter er bakgrunnen for utstillingens tittel. Bergit sin eksperimentelle og intuitive tilnærmingen til feltet gjør at ideene skapes og omformes undervegs.

Vernissage LØRDAG 8. april KL. 12.00

Åpent fredag 7. april fra 15.30-18.00 og søndag 9. april  fra 12-15

Utstillingen har tre innfallsvinkler til temaet, som presenteres her:

 

  • Vinkende Engler

Utgangspunktet for dette prosjektet er et lite kjegleformet skjell med et krepsdyr inni. Rur, i familien Balanidae, kalles også Vinkende engler. De finnes i ca 1220 arter over hele verden, og også langs hele vår kyst. Tett i tett lever de inni sine hvite skall av kalk. Denne mengden, i tillegg til formen, fasinerer. Overveldende gjentakelser, uendelige variasjoner og mangfold, det skarpe samtidig skjøre, det faste og det levende. Gjennom materialene akvarell, blyant, akryl,leire, pastell og foto har rurene blitt omformet. Blant annet som faste, glaserte leirfigurer, og som utflytende akvareller. Ruren forvandles gjennom ulike materialer og gir oss nye forestillinger om hva rur er og kan være

Installasjonen”Vinkende engler” er hovedverket i utstillingen. Den består av 118 objekter av glasert leire plassert sammen og hver for seg på en lang hylle. Hvert objekt er tomlet, dekorert, brent, glasert og brent igjen. Rurene kan berøres, løftes på, undersøkes, for å oppleve den enkelte Vinkende engel sin særegenhet.

Akvarell og pastell arbeider

I disse bildene er rurformen abstrahert og gjort mer flytende, samtidig som hver og en beholder sin avgrensning. Mengden og gjentakelsen skaper en rytme, lik ornamenter som repeteres i det uendelige.

  • Utforsking av akrylmalingens mange muligheter

I tre serier med malerier på papir og bomullslerret har Bergit testet ut hvordan ulike mengder med vann eller andre medier i malingen påvirker møtet med underlaget, og endrer uttrykket. Fra det helt transparente, lag på lag, til det opake og tette, fra flytende til fast maling. Det å øve opp egen ‘viskositetssensitivitet’ har vært sentralt i disse arbeidene. Og å erfare hvordan materialene har betydning for om en får fram ideen med maleriet slik en ønsker.

Gjennom overflata, 1-6

Gjennom akrylmaling på bomullslerret, både tynn, transparent maling og opak, ugjennomsiktig maling, har Bergit i disse bildene prøvd å forene et flytende uttrykk med faste elementer og holdepunkter. Det lette, skjøre, kombinert med det tette og ugjennomtrengelige, kan enten harmonere eller skape en spenning som irriterer og frustrerer. Bildene presenteres med rammer som skaper en følelse av at en kikker inn på bildet, kikker gjennom overflata og ned i noe flytende under….

Under isen, 1-9

Bildene er laget på papir. Motivene består av lag på lag med sirkler og korte strøk i ulike farger og former, overmalt med flere tykke lag som dekker i ulik grad de organiske formene i bildene.

‘Lengter etter sommer,

– morgen, middag, kveld’

Fargene som er brukt i disse bildene forsøker å angi hvordan stemningen en sommerdag varierer med lyset. Enten det kalde gjennomsiktige lyset tidlig en morgen, det varmende lyset på ettermiddagen, eller det rosa kveldslyset rett før sola går ned.

  • Identitet og livsprosesser, mosaikk og grafikk som materiale.

Mosaikk: Tro og tvilDet evige aspektet ved mosaikken treffer det religiøse fokuset i dette arbeidet. Biter som settes sammen til en helhet korresponderer med temaet for arbeidet. Små enheter som blir til noe større, som gir mening. 6 biter/kvadrater presentert på en linje. Hvert kvadrat er 15×15 cm, og inneholder biter av glass satt sammen til et motiv. Motivene på bildene viser kristne symboler; kors, fisk, hjerte, beger. Hovedfargene som er valgt er kirkeårets farger; lilla, rødt, hvitt, grønt.

Grafikk: Tresnittet ‘På leit’ og kollografi -arbeidene ‘Ingens barn’ representerer både gjennom motiv og materiale det konkrete, det realistiske, det faste, det som vi ikke kommer unna i vårt samfunn i dag. Avtrykket mennesket skaper i verden framstilles gjennom en av våre eldste teknikker for å lage bilder.

Velkommen til utstillingen!